, Author


Pamatujete se na film „Jak svět přichází o básníky“? Štěpán Šafránek v něm upozorňuje na známé lidské nešvary, které ve společnosti způsobují mnoho zla, například na povrchnost a ryze komerční zaměření bez viditelného zájmu o prospěch celé společnosti. Lidé kolem něj se hnali pouze za materiálním úspěchem, a jemu to nebylo po vůli, protože si uvědomoval, že majetek není všechno, že podstatné, o co tu kráčí, aby společnost fungovala jako celek, jsou mezilidské vztahy. Ve filmu se to projevilo velmi svérázně, například při prodeji novin „Večerník Praha“, v němž také padl výraz „hledejme rezervy sami v sobě“. A právě vhodná hesla, která by mohla lidem otevřít oči na aktuální společenská témata, by se mohla stát vhodným námětem pro potisk reklamních čepic.

dívka v čepici

Možná vám toto připadá jako politická agitace, ale je tomu přesně naopak, politika je plná hrubosti a mnoho lidí jí přestává důvěřovat, proto má mnohem větší význam individuální příklad, kdy na veřejnosti propagujete svůj vlastní nápad na zlepšení fungování společnosti, na její ozdravění. Někdy k tomu stačí docela málo, například vhodný slogan, přísloví a lidová moudrost. Velké účinnosti se může těšit třeba docela obyčejná věta „vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá“ anebo „kdo jinému jámu kopá, sám do ní spadne“ anebo slavný citát spisovatele Ericha Maria Remarque: „člověk bez lásky je jako mrtvola na dovolené“.

rodina v čepicích

Text těchto a podobných moudrostí může lidem otevírat oči, srdce a mysl, a po přečtení na reklamní čepici a zakódovaný v podvědomí má pak přímý vliv na jejich chování a vystupování, a to hlavně v souvislosti s jejich svědomím. Lidé bezcitní bez svědomí mívají v životě také největší problémy, a právě těm by se něco takového mohlo hodit k jejich probouzení a zamyšlení nad sebou samým. Reklamní čepice s vytištěnými lidovými moudrostmi je také inspirativní v tom smyslu, že něco takového někoho zaujme natolik, že to bude chtít také zkusit sám, s vlastními nápady, s nimiž se stane středem pozornosti a osloví další případné zájemce kolem sebe.